Ὁ κλῆρος ἐπὶ τουρκοκρατίας, καθῶς καὶ ὁ κλῆρος κάθε ἱστορικῆς περιόδου, κάθε χώρου καὶ κάθε πολιτείας, δὲν θὰ μπορούσαμε νὰ ἰσχυρισθοῦμε πὼς συμπεριεφέρθῃ καὶ τόσο …ἔντιμα πρὸς τὸν πληθυσμό.
Κι ὅταν λέμε πληθυσμό, σαφῶς κι ἀναφερόμαστε στὸν λαό.
Βέβαια, αὐτὸς ὁ λαὸς εἶναι καὶἡ πηγὴ πλουτισμοῦ του….
Αὐτὸ εἶναι ἄλλο ζήτημα…
Ἄλλο ἡ κόττα ποὺ κάνει τὰ χρυσὰ αὐγά, κι ἄλλο τὸ πίτουρο ποὺ τὴν ταΐζουμε.
Ὁ κλῆρος ἐπὶ τουρκοκρατίας εἶχε πάρα πολλὰ προνόμια. Μεταξὺ αὐτῶν ἔπαιρνε καὶ τὸ 1/3 τοῦ εἰσοδήματος τοῦ κάθε χριστιανοῦ ἡ λεγομένη ῥόγα.
Πολλὲς φορὲς ἦταν τόση ἡ σκληρότης των δεσποτάδων ποὺ ἔπαιρναν ὡς καὶ τὸ ἀλέτρι τῶν Ἑλλήνων. Δηλαδὴ οὔτε νὰ σπείρουν γιὰ νὰ φᾷν!
Τὴν ἐπανάσταση τὴν ἀφᾡρισαν, τὸν Κολοκοτρώνη τοὺς Σουλιῶτες τὸν Ὑψηλάντη κλπ.κλπ.
Στὴν εἰκόνα ὁ πατριάρχης σὲ ἄλογο ποὺ τοῦ ἐχάρισε ὁ Σουλτᾶνος (στοὺς ἁπλοὺς ῥαγιᾶδες ἀπηγορεύετο νὰ ἀνεβαίνουν σὲ ἄλογα) μὲ τιμητικὴ συνοδεία δυὸ ἱερέων καὶ δυὸ γενιτσάρων νὰ κάνῃ βόλτα στὴν Κωνσταντινούπολι.
(χαρακτικὸ Γεννάδιος Βιβλιοθήκη, Ἀθῆναι)
Ἀποποίηση εὐθύνης
Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.